ART MADRID
UN BLOG SOBRE ARTE



MUSEUM of the CITY of NEW YORK: Hip-Hop Revolution

16.2.16


Hip-hop culture was born on the streets of New York in the early 1970s. At block parties, innovative DJs manipulated vinyl records on a turntable, isolating the rhythmic breakdowns, or “breaks”, giving birth to a new musical art form. Rap entered the mix as MCs added spoken, rhyming lyrics to the DJs beats, and by the early 1980s, the music had travelled from the Bronx and Queens to downtown Manhattan nightclubs.
Meanwhile, young “B-Boys”, or break-beat dancers, were developing a dance style they called “rocking” or “breaking”, which incorporated floor moves and feats of gymnastic and acrobatic skill. And armed with aerosol paint cans, graffiti writers created a visual identity for this evolving urban movement. By the mid-1980s, the four elements of hip-hop- DJings, MCing, B-Boying, and graffiti writing- were represented on the airwaves, in magazines, and on television and theatre screens internationally. Hip hop had established its place in global popular culture.

La cultura hip-hop nace en las calles de Nueva York a principios de 1970. En las fiestas de los barrios, innovadores DJs manipulaban discos de vinilo en un tocadiscos, aislando los desgloses rítmicos, o “breaks”, dando a luz a una nueva forma de arte musical. El Rap entró en la fórmula, añadiendo letras rimadas a las mezclas de los DJs; y hacia la década de 1980, esta música ya había viajado desde el Bronx y Queens a los clubs nocturnos de Manhattan.
Mientras tanto, los jóvenes "B-Boys" estaban desarrollando un estilo de baile al que llamaban "rocking" o “breaking”, que incorporaba movimientos de suelo y verdaderas habilidades acrobáticas. Y armados con aerosoles de pintura, los grafiteros crearon una identidad visual para este movimiento urbano en evolución. A mediados de la década de 1980, los cuatro elementos del hip hop- DJings, MCing, B-Boying, y graffiti writing- estaban representados en las ondas, en revistas y en las pantallas de televisión y teatro internacional. El Hip hop había establecido su lugar en la cultura popular mundial.

#HipHopRevolution @MuseumofCityNY




Hip-Hop Revolution showcases the work of three New York-based photographers who chronicled the evolution of hip hop in its first decades, from nascent youth subculture to mainstream phenomenon. Each artist presents a distinctive perspective on the subject but, together, their work forms a broad survey of a movement that is indelibly linked with New York City.

Hip-Hop Revolution muestra el trabajo de tres fotógrafos, con sede en Nueva York, que atestigua la evolución del hip hop en sus primeras décadas, desde sus inicios como incipiente subcultura juvenil hasta convertirse en un fenómeno de primera orden. Con cada artista se presenta una perspectiva distinta sobre el tema pero, como trabajo conjunto, se conforma una amplia radiografía de un movimiento que está indeleblemente ligado a la ciudad de Nueva York.


In the 1970s, Joe Conzo photographed many of hip-hop´s founding figures as they performed in school gymnasiums and clubs
En la década de 1970, Joe Conzo fotografió a muchas de las figuras fundadoras del hip-hop en sus actuaciones en los gimnasios de escuelas y clubes:


Joe Conzo´s passion for photography began in the late 1970s when, as a teenager, he started to document his daily life with a camera. Some days Joe photographed his grandmother, the late Dr. Evelina López Antonetty (a passionate activist), as she advocated for the educational rights of minorities in the South Bronx; on other days, he aimed his lens at Latin music legends like Tito Puente, Charlie Palmieri, and Ray Barretto, who were all friends of his father, Latin music historian Joe Conzo, Sr. As the yearbook photographer for South Bronx High- a school attended by many pioneers of hip hop - Conzo was invited by classmates Easy AD Harris to photograph a jam session at local park. The session included members of the newly formed Cold Crush Brothers, and Conzo eventually became the group´s official photographer, beginning his lifelong involvement with hip hop. His images of early performances by such artists as DJ Kool Herc, Africa Bambaataa, Chief Rocker Busy Bee, The Treacherous Three, Kurtis Blow, and RUN-DMC, reveal a scene that started on the streets, in high school gyms, and nightclubs
Conzo was heralded by The New York Times in 2005 as “The Man Who Took Hip-Hop´s Baby Pictures”.

La pasión de Joe Conzo por la fotografía comenzó a finales de 1970 cuando, siendo un adolescente, comenzó a documentar su vida diaria con una cámara. Algunos días Joe fotografiaba su abuela, la fallecida Dr. Evelina López Antonetty (apasionada activista), y que abogaba por los derechos educativos de las minorías en el sur del Bronx; otros días, dirigía su lente a leyendas de la música latina como Tito Puente, Charlie Palmieri y Ray Barretto, todos amigos de su padre, el historiador de la música latina Joe Conzo. Como fotógrafo del anuario para el instituto South Bronx High- una escuela a la que asistieron muchos pioneros del hip hop - Conzo fue invitado por su compañero de clase Easy AD Harris para fotografiar una jam session en el parque local. La sesión incluyó a miembros de los recién formados Cold Crush Brothers y Conzo, eventualmente, se convirtió en el fotógrafo oficial del grupo, comenzando su implicación con el hip hop. Sus imágenes de las primeras actuaciones de artistas como DJ Kool Herc, Africa Bambaataa, Chief Rocker Busy Bee, The Treacherous Three, Kurtis Blow, and RUN-DMC, revelan una escenario que comenzó en las calles, en los gimnasios de escuelas secundarias y clubes nocturnos.
Conzo fue anunciado por el New York Times en 2005 como “El hombre que tomó las primeras fotos de bebé del Hip Hop”.


After struggling with drug addiction in the 1980s, Conzo trained as an emergency medical technician and went to work for the New York City Fire Department´s EMS Division, a job he has held for more than 20 years. He also remains active in both photography and hip-hop culture.

Después de luchar contra la adicción a las drogas en la década de 1980, Conzo se formó como técnico de emergencias médicas y empezó  a trabajar para la División EMS del Departamento de Bomberos de la ciudad de Nueva York, un trabajo que ha ocupado durante más de 20 años. También se mantiene activo en la fotografía y la cultura hip-hop.




Martha Cooper´s interest in youth culture led her to photograph B-Boys and graffiti artists beginning in 1979:
El interés de Martha Cooper en la cultura juvenil la llevó a fotografiar B-Boys y artistas del graffiti a partir de 1979:


Between 1960 and 1969, Martha Cooper was a Peace Corps volunteer, a world traveler, an Oxford University- trained ethnologist, and a museum professional. Her camera was always with her, but it was´t until the end of the decade that she adopted photography, her childhood hobby, as a vocation.

Entre 1960 y 1969Martha Cooper era voluntaria del Cuerpo de Paz, viajera, entrenada entnóloga de la Universidad de Oxford y una profesional en el campo de los museos. La cámara estaba siempre con ella, pero no es hasta final de la década que adoptó la fotografía, su pasatiempo de la niñez, como una vocación.


While working as a staff photographer for the New York Post, Cooper began to photograph kids at play in the city´s streets; in the fall of 1978, one of these kids took her to meet Dondl, a legendary graffiti writer, who became Cooper´s guide through the underground world of graffiti. She accompanied writers to rail yards at night, photographing their illicit activities, and waited in vacant lots to capture the perfect shot of a fully-painted subway car as it passed by. The years Cooper spent documenting the graffiti subculture yielded a seminal publication, Subway Art (1984). Produced in collaboration with fellow photographer Henry Chalfont, the book is credited with helping to export graffiti internationally.

Mientras trabajaba como fotógrafa para el diario New York Post, Cooper comenzó a fotografiar a los niños en los parques de la ciudad; en el otoño de 1978, uno de estos niños la llevó a conocer Dondl, un legendario escritor de graffitis, que se convirtió en el guía de Cooper a través del mundo del graffiti. Acompañaba a estos artista a las vías de tren por la noche, fotografiando sus actividades ilícitas, y esperando para capturar la foto perfecta de un vagón de metro totalmente pintado. Los años que Cooper pasó documentando la subcultura del graffiti dieron lugar a una publicación, Subway Art (1984)Producida en colaboración con el también fotógrafo Henry Chalfont, el libro ayudó a exportar el graffiti a nivel internacional.



Cooper has said that because of photographing graffiti, she “happened to be standing at the epicenter of an emerging youth culture that would come to be known as hip hop”. She photographed B-Boys in the city´s streets and parks, documented the earliest hip-hop performances in nightclubs and art centers, and shot images for film productions on the emerging hip-hop scene. With her images appearing in newspapers and magazines worldwide, Martha Cooper helped make hip hop the global phenomenon it is today.

Cooper ha dicho que gracias a la fotografía del graffiti “se encontró en el epicentro de una cultura juvenil emergente que vendría a ser conocido como el hip hop". Fotografió B-Boys en las calles y parques de la ciudad, documentó las actuaciones más tempranas del hip-hop en clubes nocturnos y centros de arte, y rodó imágenes para producciones cinematográficas de la escena emergente del hip-hop. Con sus imágenes en periódicos y revistas de todo el mundo, Martha Cooper ayudó a hacer del hip hop el fenómeno mundial que es hoy en día.



Janette Beckman photographed the movement´s major figures for magazines and album covers as mainstream interest in hip hop grew in the 1980s and ´90s:
Janette Beckman fotografió a las principales figuras del hip hop para revistas y portadas de discos, como resultado del creciente interés en el hip hop en los años 80 y 90:


Just before Christmas 1982, Janette Beckman arrived in New York City from her native England, eager to explore the origins of the globally-expanding hip-hop movement. Already an established photographer in England´s youth culture and punk music scene for various British magazines. Beckman´s chance assignment covering a London performance of the first international hip-hop tour altered the course of her career. The tour included legendary figures representing all four elements of hip hop; DJs Africa Bambaataa and Grand Mixer DST, MC Fab 5 Freddy, B-Boys The Rock Steady Crew, and graffiti writers Rammellzee, Futura 2000, and Dondl to name a few. Beckman was mesmerized: “There were double-dutch dancers, rappers, break dancers, graffiti artists… it was amazing. So different from what was happening in the UK at the time. It had kind of wild, chaotic, spontaneous feel like the early punk days”. Within the year, she had taken up residence in New York.

Justo antes de la Navidad de 1982Janette Beckman llegó a la ciudad de Nueva York desde su Inglaterra nataldeseosa de explorar los orígenes del movimiento mundial en expansión conocido como hip hopJanette Beckman ya era una reconocida fotógrafa de la cultura juvenil y la escena de la música punk para varias revistas británicas. La oportunidad de cubrir una actuación de la primera gira internacional de hip hop en la ciudad de Londres alterará para siempre el curso de su carrera. La gira incluía figuras legendarias que representan los cuatro elementos del hip hop; DJs Africa Bambaataa y Grand Mixer DST, MC Fab 5 Freddy, B-Boys The Rock Steady Crew, y escritores de graffiti como Rammellzee, Futura 2000 y Dondl. Beckman estaba fascinada. En el plazo de un año ya había fijado su residencia en Nueva York.


Beckman began photographing many of the seminal figures of hip hop, capturing artists like Run DMC, Salt N Pepa, and the Beastie Boys at the beginnings of their careers. She produced work for magazines like Esquire and Rolling Stone, and record companies, including Sleeping Bag Records, Elektra, Tommy Boy, and Warner Brothers. Today Beckman´s images of hip hop and other youth cultures are published and exhibited internationally, and she currently serves as the New York editor of the British magazine Jocks&Nerds.

Beckman comenzó a fotografiar figuras del hip hop, artistas como Run DMC, Salt N Pepa, y los Beastie Boys en los inicios de sus carreras. Produjo trabajos para revistas como Esquire y Rolling Stone, y compañías discográficas como Sleeping Bag Records, Elektra, Tommy Boy y Warner Brothers. Hoy, las imágenes de Beckman son publicadas y exhibidas internacionalmente, y actualmente trabaja como editora de la revista británica Jocks&Nerds en Nueva York.



No hay comentarios: